Schilderen met een beperkt palet: een gids - Fine Art Tutorials

Carla Andrews 26-07-2023
Carla Andrews

Er zijn veel mogelijkheden bij het kiezen van kleuren voor uw beperkte palet.

Welke kleuren u kiest, hangt af van het effect dat u wilt bereiken, het onderwerp en het gekozen medium.

Het gebruik van een kleine maar diverse selectie pigmenten in uw schilderijen kan veel voordelen opleveren voor uw kunstpraktijk. Een beperkt palet zal de kijker van uw werk in staat stellen om organisatie en harmonie in je werk.

Je kunt een beperkt palet gebruiken in olieverf, acryl, aquarel en zowat elk ander medium om een divers scala aan waarden en tonen te mengen.

Disclaimer: Fine Art Tutorials is een door lezers ondersteunde site. Wanneer u aankopen doet via links op deze site, kunnen wij een kleine commissie verdienen zonder extra kosten voor u.

Wat is een beperkt palet?

Schilderen met een beperkt palet kan betekenen dat je zo weinig mogelijk verftubes kiest om een zo breed mogelijk spectrum aan tinten te creëren.

Het kan ook betekenen dat u de kleinste hoeveelheid pigmenten kiest die nodig is om een reeks kleuren te creëren die passen bij het effect dat u in uw kunstwerk wilt creëren.

Gewoonlijk worden niet meer dan zes verschillende kleuren in een beperkt palet opgenomen. Dit omvat niet de pigmenten die tinten (wit) en schaduw ( zwart of gebrande omber).

Welke pigmenten u kiest voor uw palet hangt af van uw doelstellingen voor het werkstuk. Als u bijvoorbeeld gedempte tinten wilt creëren, maar intense contrasten in kleurtemperatuur voor gebruik in portretten, kunt u de Anders Zorn palet van gele oker, blauwzwart en lichtrood.

Als u echter met zo weinig mogelijk tubes verf zoveel mogelijk kleur- en toonvariaties wilt maken, moet u variaties van primaire kleuren kiezen.

Wat zijn de primaries in de schilderkunst?

De primaire kleuren in pigmentvorm zijn soorten blauw, rood en geel: cyaan, magenta en geel.

Met deze drie primaries kunt u nog steeds slechts een beperkt kleurengamma bereiken.

Er zijn veel diepe en levendige kleuren die uit het mengbereik van deze drie pigmenten wegvallen.

Daarom beginnen veel kunstenaars met een beperkt palet en breiden dat uit met kleuren die ze anders niet uit de primaire kleuren zouden kunnen mengen, zoals karmozijnrood.

Het beperkte palet van zes kleuren is dan elke primaire kleur in zijn warme of koele vorm Dit omvat: blauw dat naar rood wijst (warm), blauw dat naar geel wijst (koel), rood dat naar blauw wijst (koel), rood dat naar geel wijst (warm), geel dat naar rood wijst (warm) en geel dat naar blauw wijst (koel).

Door zes pigmenten te gebruiken, gebruikt u zo weinig mogelijk kleuren om een zo groot mogelijk scala aan tinten te creëren, zodat u betere kleurcontrasten kunt maken dan wanneer u er minder dan zes zou gebruiken.

Er ontstaan beperkingen bij het gebruik van minder dan zes verschillende pigmenten.

Zelfs met zes primaire buizen zal de kunstenaar beperkt zijn door deze paletkeuze. Niet elke tint kan in zijn meest levendige vorm worden gemaakt.

Alle in deze gids genoemde paletten gebruiken een kleur met een dominante tint van een primair, hetzij blauw, rood of geel. Op basis hiervan kun je contrast creëren in tint, schaduw en temperatuur. Het Anders Zorn-palet bestaat bijvoorbeeld uit vermiljoen (rode tint), ivoorzwart (blauwe tint) en gele oker (gele tint).

Moet je een beperkt primair kleurenpalet gebruiken?

Als u wilt bereiken realisme in uw werk, is het gebruik van het beperkte palet van zes kleuren waarschijnlijk het meest nuttig voor u.

Het zou ook geschikt zijn als u graag veel variaties van levendige kleuren maakt en op geen enkele manier beperkt wilt worden door de kleuren die u kunt maken.

Veel kunstenaars werken echter op een veel reducere manier en gebruiken kleuren waarmee ze een kleiner, beperkter kleurenwiel hebben om mee te spelen, maar waarmee ze stemming en emotie kunnen vastleggen, in plaats van kleur realistisch te gebruiken.

Het gebruik van alternatieve beperkte kleurenpaletten kan ook gebieden van het kunstwerk verenigen die anders gescheiden lijken. Bijvoorbeeld in dit stuk:

Welk palet je ook kiest voor je schilderij, de kleuren geven je een contrast in warm en koel tonen.

Dit is zo dat zelfs als uw kleuren geen getrouwe weergave zijn van hoe uw onderwerp er in het echt uitziet, het effect ervan wordt nagebootst.

In plaats daarvan gebruikt de schilder waarde (hoe licht of donker een kleur is) om de structuur van het werk te verduidelijken. Op deze manier kan de kunstenaar creatief zijn met zijn paletkeuze, maar toch de definitie van zijn onderwerp creëren.

Waarom een beperkt palet?

Gebruik een beperkt palet om harmonieuze kleurencombinaties te creëren

U kunt prachtig harmonieus schilderijen met een beperkt palet.

Omdat er minder pigmenten worden gebruikt, mengen de kleuren zich tot een visuele combinatie die naadloos op elkaar lijkt aan te sluiten.

Je bekijkt een deel van het schilderij en ziet hoe het zich verhoudt tot een ander, totaal verschillend deel, door de contrasterende kleuren op je palet te gebruiken om elkaar te neutraliseren.

Met een beperkt palet wordt de kunstenaar aangemoedigd subtielere kleurgradaties te gebruiken.

Gebruik een beperkt palet om kosten voor kunstbenodigdheden te besparen

Een ander voordeel van minder verf is dat de tubes niet alleen minder kosten, maar ook minder ruimte innemen. Als u zich ooit buiten hebt willen wagen en plein air schilderen U hebt aanzienlijk minder ruimte in uw tas nodig voor verf als u een beperkt palet gebruikt.

Schilderen met een beperkt palet verbetert de vaardigheden op het gebied van kleurmenging

Minder pigmenten gebruiken om een grote verscheidenheid aan kleuren te creëren is een geweldige oefening. Je leert zoveel over kleur en de relatie tussen verschillende objecten en hun overeenkomstige waarden door verschillende tonen en tinten uit het niets te mengen.

Het dwingt je in feite om de compositie van je werkstuk te plannen in relatie tot de kleuren die je gebruikt, waarbij je goed nadenkt over elke toon- en waardeovergang. Je kunt de kleuren creëren die je wilt door te mengen, wat betekent dat je geen compromissen hoeft te sluiten en alleen maar hoeft te kiezen voor de dichtstbijzijnde gefabriceerde tube.

Al het mixen zelf doen zal niet alleen je vaardigheden verbeteren bij kleuraanpassing van uw referentie maar het zal je perceptie van kleur veranderen in wat je om je heen ziet.

Het palet van een kunstenaar is persoonlijk en meestal een handtekening van zijn praktijk en stijl. Ervaren kunstenaars zijn vaak begonnen met een beperkt standaardpalet om te leren kleuren mengen, en hebben daarna een unieke set kleuren toegevoegd die voor hen werken.

Als u overweegt te gaan schilderen met een beperkt palet, zijn er enkele standaardkleuren die u kunt gebruiken om mee te beginnen, waarna u dit palet kunt aanpassen naarmate uw vaardigheden zich ontwikkelen.

Ik heb hieronder een aantal verschillende paletten beschreven waaruit u kunt kiezen, met voorbeelden van de kleuren die u met elk palet kunt bereiken.

Wat zijn enkele voorbeelden van een beperkt palet?

Dit kan variëren afhankelijk van het gekozen medium en onderwerp. Ook van het effect dat u wilt creëren.

Voor bijna elk palet heb je de toevoeging van wit en omber gebrand of zwart nodig om waarden te creëren:

  • Titaanwit of Zinkwit
    • Titanium is ondoorzichtig en heeft de sterkste dekkingskracht.
    • Zink is doorschijnend, kan op zichzelf broos zijn, maar maakt kleuren niet "krijtachtig".
    • Gebruik de twee in combinatie voor meer evenwichtige highlights.
  • Omber gebrand
    • De reden hiervoor is dat het aardpigment, dat roodachtige en gele ondertonen heeft, met ultramarijnblauw kan worden gemengd tot een intens diep zwart.
    • Om een warme of koele schaduw te maken, voeg je gewoon meer omber gebrand toe, of ultramarijn. Een andere reden om omber gebrand te gebruiken boven zwart is dat de kleur transparanter is. Bij het maken van transparante, sneldrogende schaduwen breng je dit aan als onderdeel van je eerste verflaag.
  • Ivoor zwart
    • Gebruik dit met het Anders Zorn palet, of koele monochrome paletten.
    • Ivoorzwart heeft koele, blauwachtige ondertonen. Het is moeilijker het kleurprofiel te wijzigen zonder het donkerder te doen lijken, terwijl er meer speelruimte is bij het wijzigen van omber gebrand.
    • Als u op zoek bent naar een koele, effen zwarte kleur, dan is dit de juiste keuze.
    • Het kan in feite worden gebruikt als een neutraal blauw in sommige paletten die geen levendige blauwe tinten vereisen.
    • Het probleem met zwart is dat het kleuren dof kan maken, terwijl omber gebrand dit niet doet.

Het gesplitste primaire beperkte palet in olieverf

Het meest gebruikte beperkte palet is dit. Hiermee kunt u het grootste scala aan tinten creëren in vergelijking met andere beperkte paletten. Dit wordt een gesplitst palet genoemd, waarbij de kunstenaar een warme en koele versie van elke kleur gebruikt, om een hoog chroma en een scala aan tinten te bereiken - door dit palet te gebruiken kunt u een grote hoeveelheid kleurcontrast in uw schilderijen creëren.

  • Quinacridon Magenta PV19: (primair magenta-cool van vorm maar mengt zich tot levendige sinaasappels)
  • Cadmium Rood Licht PR108: (dieprood, neigt naar geel, meer afgerond in mengsels) vervang dit door pyrrolrood.
  • Phthalo Blue (primair cyaan) PB15: (primair cyaan, mengt zich tot levendig groen)
  • Ultramarijn Blauw PB29 (blauw dat naar violet wijst)
  • Transparant Geel PY128 (primair geel)
  • Cadmium Geel PY35 (diep, afgerond geel) of vervang dit door Hansa Geel van M. Graham

Schilderen met een palet van drie kleuren in olieverf

Het concept om slechts drie primaire kleuren te gebruiken is onvolmaakt in de schilderkunst. Er zijn geen pigmenten gevonden of gemaakt die precies op de plaats van een echte primaire kleur zitten op de kleurencirkel.

Als u slechts drie kleuren gebruikt, denk er dan aan dat u ze niet kunt mengen tot elke gewenste kleur. Sommige tinten, zoals sinaasappels en paars komen misschien niet zo levendig uit als ze zouden kunnen zijn. Dat gezegd hebbende, er zijn pigmentmengsels die in de buurt komen.

Dit palet van drie kleuren heeft andere nadelen, namelijk in die zin dat je veel moet mengen om de gewenste kleuren te krijgen.

De nadruk bij het vinden van een beperkt palet voor uw schilderpraktijk ligt niet in de poging alleen kleuren te gebruiken die het dichtst bij de primaire kleuren liggen, maar in het vinden van de kleuren die het meest geschikt zijn voor wat u probeert te bereiken. Verschillende combinaties van primaire kleuren kunnen even aantrekkelijke resultaten opleveren, ongeacht of de combinatie die u gebruikt dicht bij het echte primaire ligt of niet. Denk na over wat zaleen goed schilderij te maken, niet welke kleuren het dichtst bij de primaire staan.

De primaire triade is een palet met een hoog chromaatgehalte, dus als u op zoek bent naar een palet met meer harmonieuze kleuren, kijk dan naar de landschaps- of portretsecties.

Primaire drieklank

Een zeegezicht schilderij gemaakt met primaries, omber gebrand en wit

  • Transparant Geel PY128
    • Dit is een middengeel wanneer het wordt gemengd met rood en blauw om sinaasappels of groen te maken.
    • Hij maakt ongelooflijk schone mixen en is, zoals de naam al zegt, transparant.
  • Quinacridon Magenta PV19
    • Dit is uw primaire rode kleur, want het is het meest veelzijdige pigment waarmee u levendige sinaasappels en even levendige paars kunt creëren. In zijn pure vorm neigt het naar blauw en kan het levendige roze creëren wanneer het over wit wordt geglazuurd.
  • Phthalo Blue (primair cyaan) PB15
    • Een pigment met hoge dekkracht.
    • Dit is een middenwaarde blauw.

Eén warm, één koel pigment

Een olieverfstudie gemaakt met omber gebrand, ultramarijn en wit.

Dit palet is verrassend veelzijdig. Je hebt één warme en één koele kleur, beide pigmenten lijken donker in hun puurste vorm, maar zijn transparant.

Er kunnen rijke waarden en tonale variaties worden gecreëerd die de illusie van kleur en diepte geven.

U kunt elke combinatie van koele en warme pigmenten kiezen, maar de volgende drie paletten werken goed:

1:

  • Gebrande sienna
  • Ultramarijn
  • Wit

2:

  • Omber gebrand
  • Ultramarijn
  • Wit

3:

  • Viridiaan Groen
  • Alizarin Crimson
  • Wit

Monochromatisch

Hier gebruikte ik hetzelfde palet van gebrande omber, ultramarijn en wit om een monochroom effect te creëren.

U kunt elk pigment kiezen en het combineren met zwart of omber gebrand om een reeks waarden te verkrijgen.

Beperkt palet voor portretten

Anders Zorn: Omnibusstudie

Om een portret te schilderen kun je een primair palet gebruiken. Huidtinten zijn moeilijk te mengen en beginners oververzadigen hun tonen vaak.

A tip voor beginners is om hun tonen veel doffer te maken dan ze denken.

Vaak proberen beginnende schilders een wang of lippen te schilderen met rood pigment dat niet geneutraliseerd is en dan ziet het er gekunsteld uit. Als je echter zachtere huidtinten wilt bereiken, is er een palet waarmee je een mooie basistint kunt creëren en donkerder neutralen kunt gebruiken om het af te zwakken.

Portretschilderen vereist een meer gedempt kleurenpalet, dus het gebruik van een gedempt rood, gedempt geel en twee verschillende pigmenten om de kleuren in evenwicht te brengen en af te zwakken werkt goed.

Portret palet:

  • Geel Oker
    • Gele oker kan samen met titaanwit en cadmiumrood worden gebruikt om een basistint voor de huid te creëren.
  • Ruwe omber
    • Ruwe omber heeft blauw-gele ondertonen, dus dit kan worden gebruikt om het mengsel af te koelen en in de schaduwen van het stuk. Gebruik het om maak bruin in de schaduwen of in de huidtinten.
  • Cadmium Rood
    • Dit kan worden gemengd met titaanwit en andere neutraliserende kleuren om highlights en accenten aan te brengen.
  • Ivoor zwart
    • Ivoorzwart heeft blauwe ondertonen, gemengd met titaanwit maakt het een neutraal blauw. Meng dit met het cadmiumrood om tinten in de lippen en meer kleurrijke delen van de huid te neutraliseren.

Een alternatief palet, dat gedempte kleuren gebruikt voor een zachter effect is:

  • Napels Geel
    • Een warm geel dat helderder en intenser van kleur is dan het aardpigment gele oker.
  • Vermiljoen
    • Een schitterend oranje-rood. Perfect voor lippenstift. Voeg het toe aan bruine tinten om warmte te creëren.
  • Titaanwit
  • Ivoor zwart

Het Anders Zorn palet

Anders Zorn: Martha Dana

Anders Zorn, de Zweedse kunstenaar, schilderde met een beperkt palet. Het interessante aan zijn paletkeuze was hoe weinig kleuren hij koos om mee te schilderen. Zijn palet was niet levendig, maar hij bereikte pure kleurenmengsels. Zijn paletkeuze was:

  • Geel Oker
  • Ivoor zwart
  • Vermiljoen
  • Titaanwit

Hij onthult zijn palet in een van zijn schilderijen:

Anders Zorn: Zelfportret

Beperkt palet voor zeegezichten

Ik schilder vooral zeegezichten en ik gebruik meestal de primair drieklankpalet Soms verwerk ik wat kobaltblauw in de lucht, of gebruik ik ultramarijn voor intenser violetblauw. Bekijk enkele van mijn schilderijen hier .

Hier is een alternatief zeegezicht palet:

  • Transparant Geel
    • Primair geel mengt zich met cyaan om turkooizen en wintertalingen te maken.
  • Cadmium geel licht
    • De kleurcoördinaten van deze variant van cadmiumgeel wijzen naar groen, waardoor het geschikt is voor het mengen van scherpe en heldere groenen in combinatie met de blauwen in dit palet.
  • Alizarin crimson
    • Meng met blauwen om violetblauw en violetblauwgrijs te creëren. Het is nuttig voor zeeschilderijen met zonsondergang.
  • Cadmium rood licht
    • Meng met geel voor een gedempt oranje dat kan worden gebruikt om blauwen te neutraliseren tot een blauwgrijs palet.
  • Phthalo blauw
    • Dit is misschien wel de meest essentiële kleur voor zeegezichten en de kleur die u het meest zult gebruiken.
  • Ultramarijn blauw
    • Bestudeer de zee zorgvuldig en je zult zien dat het licht er soms mee speelt, zodat het lijkt alsof ze paarse ondertonen heeft, vooral in diep water.
  • Ivoor zwart
    • Ivoorzwart werkt beter dan omber gebrand om blauwen te mengen en donkerder te maken en ook om een reeks gedempte blauwen te creëren.

Beperkt palet voor landschapsschilderijen

Uw palet zal afhangen van de landschappen en seizoenen die u schildert. Als u in de zomer plein air schildert, zult u kleuren willen hebben waarmee u een verscheidenheid aan groen kunt creëren en fellere kleuren voor bloemen. Voor het schilderen van landschappen hebt u geen zwart nodig, maar omber gebrand om gedempte aardetinten te bereiken. Hier is een beperkt palet voor landschappen:

  • Cadmium Geel
    • Dit is een heel licht warm pigment in zijn medium waarde, vergelijkbaar met boter. Deze kleur is geweldig voor zomerbloemen, hooivelden of het creëren van warmte.
  • Transparant Geel
    • Meng om verschillende tinten in gebladerte te maken. Dit is een transparant en schoon in masstone en helder in tint.
  • Cadmium Rood
    • Gebruik dit voor warme zonsondergangen, heldere bloemen. Rood is meestal de minst noodzakelijke kleur in landschapschilderijen. Andere roodtinten zoals Quinacridone Magenta of Vermilion kunnen in de plaats daarvan worden gebruikt.
  • Alizarin Crimson
    • Dit is een transparant rood dat naar blauw in het spectrum wijst. Het is vooral effectief wanneer het wordt gebruikt om groen in gebladerte of in de schaduw te neutraliseren.
  • Kobalt
    • Licht koel blauw, briljant voor gebruik in lucht, sneeuw en meren.
  • Ultramarijn
    • Gebruik dit warme blauw om donkere en grijsgekleurde groenen te creëren, ook voor gebruik in diepe meren of intens blauwe luchten.

Enkele optionele extra's voor het schilderen van landschappen, die het mengen van groenen en diepe aardse roodtinten kunnen vergemakkelijken, zijn:

  • Gebrande Sienna
    • Deze is voor woestijnschilders. Gebrande sienna werkt ook prachtig in herfsttaferelen, bossen en als een imprimatura voor bijna elk onderwerp. Het is een ongelooflijk helder aardpigment dat je ook kunt gebruiken als vervanging voor rood.
  • Sapgroen
    • Diep, aards en mosachtig transparant groen dat neigt naar geel.
    • Je kunt deze kleur mengen met je basispalet, maar het kan handig zijn om een voorgemengde tube bij de hand te hebben.
  • Geel Oker
    • Prachtig bij gouden zonsondergangen en herfsttaferelen.

Landschap beperkt palet demonstratie

In deze gouache Om de kleur van de gele grassen, de bruine rotsen op de bergen, de groene struiken en de helderblauwe lucht te bereiken, heb ik gele oker, viridiaangroen, omber gebrand, ultramarijn en cyaan gebruikt (plus ivoorzwart en titaanwit). Deze kleuren zijn verkrijgbaar in de Winsor & Newton gouache inleidende set maar je moet individuele tubes titaanwit en omber gebrand toevoegen om het volledige palet te krijgen. In de videotutorial leg ik uit hoe ik de verschillende kleurenmixen heb bereikt.

Monet's impressionistische palet

Claude Monet: Waterlelies

De schilderijen van Monet zijn schitterend kleurrijk en lichtgevend. Hij leek de subtiele tonen in de schaduwen en het licht van een landschap op te pikken en die te benadrukken met zijn levendige mengsels. De levendige kleurmengsels die hij kon bereiken, waren vooral te danken aan het feit dat hij een beperkt palet gebruikte, waarbij hij zo min mogelijk pigmenten samen mengde om een bepaalde toon te bereiken.

  • Cadmium Geel Licht (cool)
  • Cadmium Geel Medium (warm)
  • Alizarin Crimson (koel en transparant)
  • Cadmium Rood Licht (warm)
  • Frans Ultramarijn (cool)
  • Flake White

Het wordt ook voorgesteld in het boek van James Heard's Schilderen als Monet dat hij secundaire groene pigmenten zou hebben gebruikt zoals Viridian om het mengproces in sommige landschapstukken te vergemakkelijken.

Gebruik van extra pigmenten voor speciale doeleinden

Bepaalde pigmenten hebben bijzondere unieke eigenschappen. Door ze te gebruiken kun je een effect bereiken dat je niet zou kunnen bereiken door twee kleuren met elkaar te mengen. Als je bijvoorbeeld het palet van zes kleuren warm en koel gebruikt, heb je misschien geen transparant dieprood dat geschikt is voor glazuren. In dat geval zou je alizarin crimson kunnen gebruiken.

De variatie in transparantie en droogtijden van pigmenten, en zelfs het bindmiddel waarmee ze zijn gemengd, kunnen het gebruik ervan bevorderen.

Hoewel veel kunstenaars bekend staan om hun beperkte paletten, zoals Anders Zorn, is het belangrijk op te merken dat hun praktijk niet altijd beperkend is geweest.

Er zijn aanwijzingen dat Zorn in zijn hele schilderscarrière veel verschillende kleuren gebruikte, zoals de museumdirecteur van de Zorn-collectie in Mora (Zweden) meldt. In zijn atelier werden tubes kobaltblauw gevonden en op enkele van zijn schilderijen is het duidelijk dat hij een mengsel van verschillende blauwen en groenen gebruikte.

Dus hoewel hij voor sommige van zijn werken zijn beperkte palet zou hebben gebruikt, zou hij daar soms ook van zijn afgedwaald.

Het beste is om te experimenteren om te vinden wat het beste werkt voor uw praktijk en er vooral plezier in te hebben.

Eindelijk

Zoals u ziet, zijn er zoveel bruikbare pigmentcombinaties om een palet te maken, zelfs als u probeert het aantal kleuren dat u gebruikt te beperken.

Het belangrijkste is dat u de eigenschappen kent van de pigmenten die u gebruikt, of ze koel of warm zijn, hoe transparant ze zijn, hun kleurkracht en eventuele andere eigenschappen die de vermenging met andere kleuren beïnvloeden.

Gebruik deze kennis in uw voordeel om kleur te beheersen. Ik raad u aan meer te leren over kleur mengen en kleurentheorie ook.

Als er kleurenpaletten zijn die je graag gebruikt, laat het me dan weten in de commentaren!

Beperkt palet: Pin it!

Als u iets op deze site bijzonder nuttig vindt, kunt u een donatie aan mij doen via PayPal. Ik neem veel tijd om elk onderwerp te onderzoeken en te schrijven, zodat elke tutorial zo gedetailleerd mogelijk is en ik maak al mijn inhoud vrij beschikbaar. Elke kleine donatie (zelfs de prijs van een kopje koffie!) kan mij helpen om de lopende kosten van de site te dekken. Alle hulp van mijn lezers is zeer welkom.gewaardeerd :).

Volg de link in de onderstaande knop om deze site te steunen.

Carla Andrews

Carla Andrews is een gepassioneerd kunstenaar en tekenleraar die al meer dan tien jaar studenten inspireert. Ze heeft een Bachelor of Fine Arts-graad van het prestigieuze Maryland Institute College of Art en een Master of Fine Arts-graad van de gerenommeerde School of Visual Arts in New York City. Carla staat vooral bekend om haar vermogen om studenten van alle leeftijden en vaardigheidsniveaus de grondbeginselen van schilderen en tekenen bij te brengen, met een focus op techniek, expressie en creativiteit. Ze heeft een positieve en boeiende stijl van lesgeven die studenten aanmoedigt om hun unieke artistieke stem te ontdekken. Als Carla niet in de klas is, is ze te vinden in haar atelier, waar ze haar vak blijft ontwikkelen en de grenzen van haar eigen artistieke capaciteiten verlegt. Haar passie voor kunst en toewijding aan lesgeven heeft haar een trouwe aanhang opgeleverd en haar blog Learn to Paint & Draw is een waardevol hulpmiddel voor iedereen die zijn vaardigheden wil verbeteren en zijn creatieve potentieel wil ontdekken.