Hoe kleurenschema's gebruiken in de kunst

Carla Andrews 02-06-2023
Carla Andrews

Ontwerpers plannen de kleurenschema's die ze willen gebruiken voordat ze beginnen met ontwerpen, om consistentie te creëren, emoties op te roepen bij de kijker, of om hun kenmerkende stijl te laten zien. Beeldende kunstenaars kunnen ook kleurenschema's gebruiken in hun werk - een goed doordacht palet kan een schilderij van goed tot spectaculair maken.

Als u niet realistisch schildert door kleuren van een referentie te vergelijken, kan het nuttig zijn om kleuren te selecteren en te plannen voordat u uw verfkwast oppakt. Zo kunt u het resultaat van het werk controleren en tot op zekere hoogte het effect dat het op de kijker zal hebben. Zelfs als u realistisch schildert, kunt u normen ondermijnen en een meer schilderachtige look creëren door een meer surrealistische maar harmonieus kleurenschema .

Dit is een interessante benadering van het maken van een kunstwerk - de meeste kunstenaars zullen niet van tevoren een kleurenschema plannen voordat ze beginnen te schilderen. Je kunt echter een aangenaam effect creëren door kleuren te kiezen die harmoniëren, of proberen de aandacht van de kijker vast te houden door complementaire kleuren te gebruiken.

Door kleur op deze manier te gebruiken, kunt u een stuk creëren dat volledig uniek is en een stemming oproept die u probeert uit te beelden. Door de verschillende kleurenschema's te begrijpen, kunt u veel doelbewuster te werk gaan wanneer u kleuren mengen en combineren in je kunstwerken en bewust van het effect van je werk op mensen.

Een kleurenschema is een reeks verschillende kleuren, die worden gedefinieerd door hun rangschikking op het kleurenwiel. Elk schema kan verschillende toepassingen en verschillende effecten hebben, en deze schema's zijn gebruikt door beroemde kunstenaars door de geschiedenis heen.

Ik heb hieronder enkele van de meest gebruikte en populaire kleurenschema's geschetst...

Disclaimer: Fine Art Tutorials is een door lezers ondersteunde site. Wanneer u aankopen doet via links op deze site, kunnen wij een kleine commissie verdienen zonder extra kosten voor u.

Effectief gebruik van kleurenschema's

Hoewel je de kleuren die je in je schilderij gebruikt beperkt, hoef je het toonbereik niet te beperken. Daarmee bedoel ik dat je elke kleur kunt veranderen om gebieden minder verzadigd te maken, ze donkerder te maken om tinten te maken of ze te mengen met wit om tinten te maken.

Wanneer u werkt met een gedurfd kleurenschema, experimenteer dan door verschillende hoeveelheden van elk kleurtype te gebruiken. U hoeft niet elke kleur in gelijke delen te gebruiken. Bijvoorbeeld, als u een complementair kleurenschema gebruikt van blauw en oranje Door het schilderij overwegend blauw te maken (dominante kleur) en dan één oranje element te hebben, wordt het oranje element saillanter - het valt op omdat het minder aanwezig is. Speel met dit soort effecten en kijk wat je mooi vindt.

Een andere tip is om zowel warme en koele kleuren in je schilderij, om variatie en evenwicht in het stuk te brengen. Door de kleuren in een schilderij te herhalen, creëer je eenheid maar eenheid moet in evenwicht zijn met de verscheidenheid van het waardebereik en een mix van verzadigde en gedempte tonen om evenwichtig over te komen.

Kleurenschema's

Monochromatisch

Bekijk dit bericht op Instagram

Een bericht gedeeld door Emily

Bij een monochroom kleurenschema gebruikt de kunstenaar slechts één kleur om een werkstuk te maken. Je kunt het uitgebreide bereik van de kleur gebruiken om contrast te creëren in je kunstwerk. De kleur kan worden aangepast zodat hij varieert in verzadiging, toon, tint en schaduw. Gebruik titaanwit om de kleur lichter te maken, en de complementaire kleur om tinten en neutrale tonen te creëren.

In dit bergschilderij heb ik een monochroom kleurenschema gebruikt. Door ultramarijn, omber gebrand en wit te mengen heb ik een diep indigoblauw en al zijn toonvariaties gecreëerd. Ik heb wit toegevoegd om tinten te creëren en omber gebrand om de schaduwen te creëren. De schaduwen op de referentiefoto waren meer grijs van kleur. Ik heb echter de verzadiging verhoogd om ze blauwer te maken, zodat deze gebieden zouden harmoniëren metde kleuren in de lucht.

Analoog kleurenschema

Dit zijn de drie kleuren die naast elkaar liggen op de kleurencirkel.

Omdat de kleuren zo dicht bij elkaar liggen, varieert het effect afhankelijk van de kant van het wiel waar je de kleuren kiest. Je kunt bijvoorbeeld een vrij intens effect creëren door te kiezen voor warme kleuren zoals rood, oranje en geel, of een sereen effect door te kiezen voor paars, blauw en groen.

Alfred Sisley: Notenboom in een Thomery-veld

Het kleurenschema in dit schilderij van Alfred Sisley is analoog. Hij gebruikt naburige kleuren van groenen en koelere blues naar het cyaanblauw van de lucht en het meer.

Complementair kleurenschema

Recht tegenover elkaar op het kleurenwiel zijn dit complementaire kleuren Gebruik dit om de aandacht van de kijker te trekken en contrast te creëren. U kunt sterke en levendige effecten creëren door dit kleurenschema te gebruiken - het is zeker het meest opvallende, dus probeer de kleuren af te zwakken om meer neutrale variaties van elke tint te creëren.

Van Gogh: De Sterrennacht

De overheersende kleur hier is blauw, met knallen van fel oranje om contrast te creëren. Van Gogh heeft de verzadiging van het geel in de maan, sterren, lichten en het geelgroen van de bomen verhoogd om het paarsblauw van de nachtelijke hemel aan te vullen.

Splitsing van complementaire kleuren

Analoog kleurenschema, waarbij de middelste kleur ontbreekt en de contrasterende kleur ervoor in de plaats komt. Met andere woorden, het gebruikt een basiskleur met twee kleuren aan weerszijden van de complementaire kleuren. De twee kleuren aan de tegenovergestelde kant van het kleurenwiel.

Dit is een kleurenschema dat harmonie schept en tegelijkertijd contrast creëert.

Claude Monet: oevers van de Seine bij Jenfosse - Helder weer

Geelgroen en cyaan liggen dicht bij elkaar op de kleurencirkel, maar niet naast elkaar. Claude Monet combineert deze twee harmonieuze kleuren op de voor- en achtergrond (het zure groen van het gras en de cyaankleurige heuvel) om diepte te creëren. Het contrast van de rode bomen maakt het schilderij levendiger. De impressionisten waren echt de meesters in het creëren van aantrekkelijke kleurenschema's.

Tetradisch kleurenschema

Vier kleuren gelijkmatig verdeeld over het wiel om een vierkante vorm te maken. Gebruik dit schema om een gevoel van evenwicht in je schilderij te creëren.

Van Gogh: Bloeiende amandeltak in een glas met een boek

Hier creëert Van Gogh een gevoel van evenwicht door het gebruik van complementaire kleuren te vermijden, maar in plaats daarvan kleuren te gebruiken die gelijkmatig rond het wiel zijn verdeeld. Het rood en magenta van het boek en de bloesems zijn in evenwicht met het geelgroen en blauwgroen van de tafel en de muur. Dit specifieke schilderij is meer gedempt dan verzadigd, wat een kalmerend effect creëert.

Triade

De drie kleuren die op gelijke afstand van elkaar staan op het wiel maken een driehoeksvorm. Dit schema zorgt ook voor evenwicht, maar met een beperkter palet.

Koloman Moser: Landschap in Semmering

De rode, gele en paarsblauwe kleuren in het bovenste derde deel van het schilderij vormen een triadisch kleurenschema in dit werk van Koloman Moser. De op deze manier gebruikte kleuren trekken de aandacht van de kijker, het is niet zo harmonieus als andere schema's, maar wel opvallend.

Hoe schilderen met een kleurenschema

Als u enkele tips wilt over hoe u een succesvol kleurenschema voor uw schilderij kunt plannen, zijn hier twee methoden die u kunt gebruiken.

Methode 1: Maak een kleurenschema met behulp van Photoshop

Door gebruik te maken van Photoshop kunt u de meeste nauwkeurigheid bereiken bij het maken van uw kleurenschema.

Speel eens rond in Adobe Color Als een gemaakte selectie u bevalt, kunt u deze opslaan in uw bibliotheken.

Upload de referentie foto die je wilt schilderen naar Photoshop. Vervolgens kun je kleuren uit je referentie kiezen en vervangen door kleuren die je hebt gekozen in Adobe Colour met behulp van het gereedschap Afbeelding>Aanpassingen>Kleur vervangen.

Of ga naar filters>camera raw. Gebruik het gereedschap voor kleurgradatie om de dominante tint in de hoge lichten, schaduwen en middentonen om te schakelen. Als je eenmaal weet waar de gereedschappen in Photoshop zijn en wat hun functie is, voelt het gebruik van het programma intuïtief aan.

U kunt ook de kleurenmixer gebruiken om de verzadiging, de helderheid en de kleur zelf te verhogen.

Methode 2: een kleurencirkel gebruiken

Koop hier een kleurencirkel .

Als je geen Photoshop hebt, of als je naar het leven schildert, kun je een kleurencirkel gebruiken als referentiepunt voor het kiezen en mengen van kleuren.

Zelfs als je naar het leven schildert en de kleuren wilt veranderen van wat je voor je ziet, zou ik aanraden een foto van de scène te maken met je telefoon en de afbeelding vervolgens in grijswaarden te zetten. Dit is zo dat zelfs als je de kleuren verandert tijdens het mengen, je nog steeds de waarde (het relatieve licht of donker) van de kleur kunt peilen om je tonen te creëren.

Meng tonale variaties van de kleuren die je hebt gekozen - die zullen lichter, donkerder of minder verzadigd zijn. Kijk naar je referentie en probeer deze lichtere, donkerdere en minder verzadigde gebieden te onderscheiden. Plaats op je doek de kleuren met de bijbehorende waarden.

Het belangrijkste aspect van een schilderij, om een realistische gelijkenis te bereiken, is de waarde. Geef de tonen, tinten en hoge lichten nauwkeurig weer en uw schilderij zal mooi tot zijn recht komen. Als u alleen denkt aan het creëren van nauwkeurige tinten, in plaats van aan hun relatieve licht of donkerheid, zal uw schilderij waarschijnlijk minder goed werken.

Kleurenschema's in de kunst: Pin it!

Als u iets op deze site bijzonder nuttig vindt, kunt u een donatie aan mij doen via PayPal. Ik neem veel tijd om elk onderwerp te onderzoeken en te schrijven, zodat elke tutorial zo gedetailleerd mogelijk is en ik maak al mijn inhoud vrij beschikbaar. Elke kleine donatie (zelfs de prijs van een kopje koffie!) kan mij helpen om de lopende kosten van de site te dekken. Alle hulp van mijn lezers is zeer welkom.gewaardeerd :).

Volg de link in de onderstaande knop om deze site te steunen.

Carla Andrews

Carla Andrews is een gepassioneerd kunstenaar en tekenleraar die al meer dan tien jaar studenten inspireert. Ze heeft een Bachelor of Fine Arts-graad van het prestigieuze Maryland Institute College of Art en een Master of Fine Arts-graad van de gerenommeerde School of Visual Arts in New York City. Carla staat vooral bekend om haar vermogen om studenten van alle leeftijden en vaardigheidsniveaus de grondbeginselen van schilderen en tekenen bij te brengen, met een focus op techniek, expressie en creativiteit. Ze heeft een positieve en boeiende stijl van lesgeven die studenten aanmoedigt om hun unieke artistieke stem te ontdekken. Als Carla niet in de klas is, is ze te vinden in haar atelier, waar ze haar vak blijft ontwikkelen en de grenzen van haar eigen artistieke capaciteiten verlegt. Haar passie voor kunst en toewijding aan lesgeven heeft haar een trouwe aanhang opgeleverd en haar blog Learn to Paint & Draw is een waardevol hulpmiddel voor iedereen die zijn vaardigheden wil verbeteren en zijn creatieve potentieel wil ontdekken.